RPO WP 2014-2020
W marcu 2018 roku zakończono realizację Projektu pn.: „Poprawa warunków kształcenia zawodowego w powiecie ropczycko-sędziszowskim” – dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, działanie 6.4 Infrastruktura edukacyjna.
W ramach przedmiotowego projektu, w roku 2017 wykonano: przebudowę budynku warsztatów szkolnych Zespołu Szkół Agro-Technicznych w Ropczycach, przebudowę pracowni w Zespole Szkół Technicznych w Sędziszowie Młp., Zespole Szkół w Ropczycach oraz Centrum Kształcenia Praktycznego w Ropczycach, natomiast w I kwartale 2018 roku doposażano ww. placówki w nowoczesny sprzęt, wyposażenie i oprogramowanie.
Szkolnictwo zawodowe, aby kształcić na odpowiednio wysokim poziomie, wykorzystując najnowsze technologie oraz przystosowując się do dynamicznych zmian na rynku pracy, wymaga ponoszenia znacznych nakładów finansowych.
Dlatego też wyposażenie techniczne szkół powinno być ciągle aktualizowane, aby nadążyć za nieustającymi zmianami w technologii.
Zakupiony sprzęt uwzględnia rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół i zapewnienia zgodności planowanego doposażenia z najnowszymi technikami i technologiami.
W Zespole Szkół Technicznych w Sędziszowie Młp. doposażono: pracownie elektryczną i komputerową - łącznie zakupiono 1079 szt./kpl. sprzętu i urządzeń, za prawie 750 tys. zł, w tym m.in.:
- komputery przenośne z oprogramowaniem i dostępem do Internetu,
- drukarki laserowe,
- tablice poglądowo-instruktażowe,
- biurka do komputera
- krzesła komputerowe obrotowe
- ławki szkolne
- krzesła szkolne
- silniki indukcyjne jednofazowe
- silniki indukcyjne trójfazowe
- komplety styczników elektromagnetycznych z osprzętem
- komplety przekaźników termobimetalowych
- komplety przekaźników czasowych
- komplety przekaźników elektromagnetycznych
- transformatory trójfazowe
- osprzęt instalacyjny
- ściany montażowe
- stoły montażowe
- płyty montażowe
- wiertarko – wkrętarki z kompletem bitów
- imadła stołowe
- wiertarki elektryczne z udarem
- bruzdownice z odkurzaczem
- wózki warsztatowe metalowe na kółkach
- itp.
Pracownia elektryczna została bardzo dobrze wyposażona w aparaty i urządzenia elektryczne oraz sprzęt pomiarowy potrzebny do zdobycia przez naszych uczniów umiejętności niezbędnych dla dobrego technika elektryka, takich jak:
projektowanie i łączenia układów elektrycznych, elektronicznych i automatyki,
badanie i eksploatacja maszyn, urządzeń i układów napędowych oraz sprawdzenie prawidłowości ich działania,
projektowanie i wykonanie instalacji elektrycznych,
programowanie sterowników PLC i stosowanie ich do automatyzacji procesów,
wykonywania pomiarów elektrycznych z zastosowaniem właściwych metod.
W pracowni instalacji elektrycznych młodzież uczy się wykonywać instalacje elektryczne jednofazowe i trójfazowe zgodnie z normami oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy.
W sali montażowej znajduje się 14 stanowisk do nauki zawodu. Do stanowisk doprowadzone jest zasilanie jednofazowe i trójfazowe. Pracownia wyposażone jest w nowoczesne narzędzia, elektronarzędzia oraz sprzęt potrzebny do wykonania bezpiecznej instalacji elektrycznej zarówno mieszkaniowej jak i przemysłowej.
Dodatkowo w pracowni znajduje się sprzęt kontrolno-pomiarowy np. mierniki do badania skuteczności wyłączników różnicowoprądowych, mierniki rezystancji izolacji, mierniki impedancji pętli zwarcia, miernik natężenia oświetlenia. Uczniowie podczas wykonywania ćwiczenia mają możliwość skorzystania z podręczników, które są na stanie pracowni. Młodzież na stanowiskach wykonuje układy instalacji elektrycznych oświetleniowych, gniazd wtykowych, a także sterowanie stycznikami, przekaźnikami oraz innymi tego typu urządzeniami. Między innymi uczniowie uczą się programowania elektronicznych wyłączników czasowych, podłączanie układu do pomiaru zużycia energii elektrycznej itp. Uczniowie wykonują również pełną instalację mieszkaniową oświetleniową oraz gniazd wtykowych z zabudową, wyposażeniem i podłączeniem rozdzielnicy.
Pracownia przygotowana jest do przeprowadzania egzaminów sprawdzających kwalifikacje zawodowe w zawodzie elektryk.
W Zespole Szkół Agro-Technicznych w Ropczycach doposażono: pracownie urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, pracownie metrologii, pracownie obróbki cieplnej, plastycznej i blacharnia, pracownia obróbki mechanicznej, pracownie obróbki ręcznej, pracownie spawania elektrycznego, pracownie spawania gazowego - łącznie zakupiono 524 szt./kpl. sprzętu i urządzeń, za prawie 783 tys. zł, w tym m.in.:
- komputery z oprogramowaniem i dostępem do Internetu,
- drukarki laserowe,
- projektory multimedialne,
- ekrany projekcyjne,
- tablice szkolne białe suchościeralne,
- krzesła,
- stoliki,
- szafki,
- tablice poglądowo-instruktażowe,
- kolektory słoneczne wraz z instalacją i sterowaniem,
- moduły fotowoltaiczne wraz z instalacją i sterowaniem,
- pompy ciepła wraz z instalacją i sterowaniem,
- siłownie wiatrowe z instalacją i sterowaniem,
- stoły ślusarskie,
- imadła ślusarskie,
- imadła instalatorskie do rur,
- szlifierki kątowe,
- szlifierki wolnostojące,
- obcinaki rolkowe do rur,
- obcinaki nożycowe,
- giętarki do rur,
- wiertarki stołowe,
- wiertarki ręczne z udarem,
- młotowiertarki,
- prasy hydrauliczne i warsztatowe,
- walcarki,
- żłobiarki,
- komplety kluczy płaskich i nasadowych,
- stanowiska spawalnicze,
- stoły spawalnicze,
- urządzenie spawalnicze,
- wózki warsztatowe,
- zestawy do spawania gazowego i elektrycznego,
- itp.
Utworzenie w budynku warsztatów Zespołu Szkół Agro-Technicznych w Ropczycach pracowni fizycznych podstaw odnawialnych źródeł energii ma przede wszystkim za zadanie zapoznać uczniów z zasadami działania oraz procesami zachodzącymi w instalacjach źródeł odnawialnych.
Zakup pomocy dydaktycznych, które posiadają możliwości badania każdego źródła energii odnawialnej pozwoli na pełne zapoznanie uczniów z zasadami działania instalacji poszczególnych źródeł. Uczniowie będą mogli poznać w szczegółach za pomocą dokładnej aparatury pomiarowej, jakie czynniki mają bezpośredni wpływ na lepsze bądź gorsze warunki pracy tych urządzeń począwszy od technicznych aż do tych naturalnych na które nie mamy pełnego wpływu, ale możemy w pewnych zakresach ograniczać negatywne działanie.
Zakup narzędzi i urządzeń pozwoli na pełną edukacje w zakresie montażu i eksploatacji systemów energetyki odnawialnej. Wiedza ta jest niezbędna do wykonywania prawidłowej pracy w zawodzie oraz podniesie efekt kształcenia do punktu maksymalnego. Uczniowie mogą zobaczyć najnowsze technologie, którymi posługują się osoby pracujące jako instalatorzy takich systemów.
W Centrum Kształcenia Praktycznego w Ropczycach przy ul. Konopnickiej 2 doposażono pracownię obróbki ręcznej i montażu oraz pracownię komputerową - łącznie zakupiono 710 szt./kpl. sprzętu i urządzeń, za ponad 460 tys. zł, w tym m.in.:
- fotele, krzesła obrotowe,
- tablice szkolne,
- stoły konferencyjne,
- biurka komputerowe,
- krzesła konferencyjne,
- szafy na pomoce dydaktyczne,
- zestawy komputerowe,
- projektory multimedialne,
- drukarki,
- drukarka 3D,
- skaner biurkowy 3D,
- tablice interaktywne,
- oprogramowanie do projektowania elementów mechanicznych,
- oprogramowanie do obsługi pojazdów samochodowych,
- oprogramowanie do programowania offline maszyny współrzędnościowej,
- oprogramowanie CAM,
- prasę mechaniczna ręczną,
- imadła ślusarskie obrotowe,
- imadła maszynowe wiertarskie,
- szlifierki stołowe dwutarczowe,
- szlifierki kątowe z regulacją obrotów i łagodnym rozruchem,
- przecinarki tarczowe do metalu,
- wózki warsztatowe,
- stoły ślusarskie,
- szafki narzędziowe,
- młotki, nożyce, wiertła, pogłębiacze, kątowniki, suwmiarki, mikromierze, punktaki, klucze, itp.
Uczniowie mogą już korzystać z najnowszych programów umożliwiających modelowanie bryłowe, tworzenie dokumentacji technicznej, programowanie obrabiarek CNC, a skończywszy na pomiarach z wykorzystaniem współrzędnościowej maszyny pomiarowej CMM. Nowo powstała pracownia komputerowa umożliwia tworzenie całego procesu technologicznego, począwszy od wirtualnego modelu bryłowego 3D, poprzez wydruk fizycznego modelu na drukarce 3D, a skończywszy na modelu wykonanego na obrabiarce sterowanej numerycznie. Cała dokumentacja wyrobu, począwszy od rysunku technicznego, poprzez proces technologiczny, programy na obrabiarki numeryczne, a skończywszy na przygotowaniu protokołu kontroli odbywają się w pracowni komputerowej na najnowszych programach, które są również wykorzystywane w lokalnym przemyśle lotniczym i motoryzacyjnym.
Pracownia montażu i obróbki ręcznej jest drugą pracownią, którą Centrum Kształcenia Praktycznego może się poszczycić. Są w niej wszystkie niezbędne urządzenia i narzędzia wykorzystywane w pracach ślusarskich jak i montażowych. Począwszy od narzędzi i maszyn to cięcia materiału, poprzez piłowanie, szlifowanie, wiercenie, gwintowanie, a skończywszy na kontroli jakości z wykorzystaniem ręcznych narzędzi pomiarowych.
W Zespole Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach przy ul. Mickiewicza 14 doposażono pracownie logistyki i pomiarów mechanicznych - łącznie zakupiono 370 szt./kpl. sprzętu i urządzeń, za prawie 240 tys. zł, w tym m.in.:
- stoliki uczniowskie,
- krzesła uczniowskie,
- tablice szkolne,
- szafy na pomoce dydaktyczne,
- laptopy,
- projektory multimedialne,
- drukarki,
- skanery,
- wizualizery,
- tablice interaktywne,
- ekrany projekcyjne,
- oprogramowanie magazynowe dla logistyka,
- plansze poglądowe,
- przymiary taśmowe,
- suwmiarki,
- mikromierze,
- przyrządy traserskie,
- dalmierz,
- sprawdziany do gwintów
- szczelinomierze,
- poziomice
- itp.
Doposażenie klasopracowni dla technika logistyka oraz spedytora pozwala na realizację podstawy programowej oraz przyczynia się do poprawy zdawalności egzaminów z kwalifikacji A30, A31 i A32.
Uczniowie w ramach zajęć praktycznych mogą pracować w programach komputerowych w warunkach zbliżonych do rzeczywistości. Nabędą więc umiejętności praktyczne potrzebne w ich przyszłych zawodach.
Narzędzia multimedialne przyczynią się do poprawy jakości przekazywanych informacji oraz uatrakcyjnią lekcje. Pozwolą na zastosowanie filmów i zdjęć edukacyjnych i znacznie usprawnią i przyśpieszą proces kształcenia.
Technik logistyk zajmuje się planowaniem, organizowaniem, kierowaniem i kontrolowaniem przemieszczania towarów od producenta do konsumenta oraz wykorzystaniem informacji płynących z rynku w celu optymalizacji korzyści wynikających z wymiany towarowej dla wszystkich uczestników tej wymiany. Do podstawowych zadań należy również wybór procedury zakupów oraz wybór dostawców i towarów. Technik logistyk analizuje stan zakupów i nimi zarządza, obsługuje zamówienia i organizuje transport, wykorzystując w tym celu systemy informatyczne.
Aby realizować stawiane przed nim zadania, musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu planowania, finansów, marketingu, transportu i dystrybucji, analizy finansowej i ekonomicznej oraz prawa krajowego i międzynarodowego w zakresie objętym jego działaniem.
Koszt realizacji projektu wyniósł: 3 861 325,80 zł, w tym środki z Unii Europejskiej: 2 533 265,43 zł, tj. 65,60%.