W dniach od 3 do 5 kwietnia 2019 roku uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach wzięli udział w wycieczce do Krynicy realizowanej w ramach projektu „Z doświadczeniem w przyszłość”.
Celem wycieczki było poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu geografii oraz poznanie aspektów dziedzictwa przyrodniczo – kulturowego Beskidu Sądeckiego.
Uczniowie uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych przeprowadzonych przez leśnika i pracownika naukowego w Izbie Leśnej i na terenie lasu. Tematyka obejmowała następujące zagadnienia:
Typy materii organicznej w glebach leśnych
Rożne fazy rozwoju drzewostanów
Przebudowy drzewostanów
Zagrożenia dla lasu
Odnowienia naturalne i wykonane przez człowieka
Sposoby pielęgnacji lasu i prowadzenia trzebieży
Powierzchnie doświadczalne i badawcze
Uczniowie w izbie leśnej mogli tez obejrzeć kolekcje szyszek, liści, owadów.
W drugim dniu wycieczki zajęcia terenowe dotyczyły wodnych skarbów Ziemi na terenie Beskidu Sądeckiego czyli źródeł wód mineralnych, mofet, wodospadów, rzek i potoków oraz ochrony obszarów wodnych.
Po południu uczniowie zwiedzili Ogrody Sensoryczne w Muszynie.
W ostatnim dniu uczestnicy wycieczki na podstawie geomorfologii Beskidu Sądeckiego analizowali powstawanie skał i ich właściwości.
Uczniowie mieli również okazję poznać dziedzictwo kulturowe obszaru Beskidu Sądeckiego, zwiedzając wpisaną na listę UNESCO cerkiew św. Jakuba w Powroźniku. W dalszej części dnia odwiedzili stację GOPR w Krynicy, gdzie dowiedzieli się, na czym polega praca ratowników GOPR. Bardzo interesujące okazało się Prywatne Muzeum Przyrodniczo-Łowieckie "Łuczakówka" założone i prowadzone przez pana Józefa Łuczka - miłośnika przyrody i łowiectwa, który osobiście oprowadził młodzież po obiekcie i opowiedział o swojej kolekcji. Uczniowie mieli również okazję zobaczyć egzotyczne okazy flory i fauny z Afryki Południowej.
Koszt wyjazdu, noclegi i posiłki dla uczestników zostały pokryte ze środków projektu. Podobna wycieczka w ramach projektu planowana jest w przyszłym roku szkolnym.
Magdalena Tobiasz-Dawidowicz