„Dzieci rodzą się ze skrzydłami. Nauczyciele pomagają im je rozwinąć”. Słowa Janusza Korczaka odzwierciedlają założenia innowacyjnego projektu międzynarodowego „Das PerLen – Konzept® - Making personal learning experiences possibile and visible in a digital way”, który realizują nauczyciele z Liceum Ogólnokształcącego im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach. W dniach od 28 marca do 02 kwietnia 2022 r. w Saarbrücken w Niemczech odbyło się inauguracyjne spotkanie nauczycieli z Polski, Litwy i Niemiec. Uczestników oficjalnie powitali przedstawiciele władz oświatowych kraju Saary, między innymi: Reiner Groß – wiceminister Edukacji i Kultury, dr Burhard Jellonek – dyrektor Państwowego Instytutu Edukacji i Mediów. Grupę projektową tworzą nauczyciele i pracownicy z następujących szkół i instytucji:
1) Landesinstitut für Pädagogik Und Medien, Saarbrücken,
2) Berufsbildungszentrum St. Ingbert,
3) Gemeinschaftsschule Mandelbachtal – Schmelzerwald,
4) Podkarpacki Zespół Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie – Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli,
5) Zespół Szkół im. Aleksandra Fredry w Nienadowej,
6) Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach,
7) Karaliaus Mindaugo profesinio mokymo centras, Kaunas.
W naszej szkole w projekcie uczestniczą panie: Cecylia Szędzioł – szkolny koordynator projektu, Justyna Piątkiewicz, Urszula Saj, Małgorzata Rozmus. Podczas pobytu w Niemczech zapoznaliśmy się z założeniami nowatorskiej koncepcji nauczania i uczenia „Das PerLen - Konzept®” oraz harmonogramem działań projektowych. Koncepcja rozwija samoświadomość ucznia w zakresie posiadanych kompetencji i mocnych stron, ułatwiając mu wybór dalszej ścieżki kształcenia. Współautorem i głównym jej koordynatorem jest Dominik Alexander Bick – kierownik działu rozwoju nauczania i uczenia się w Państwowym Instytucie Edukacji i Mediów. Przed nami wiele wyjazdów i wyzwań, ponieważ realizacja projektu przewidziana jest na 32 miesiące. Spotkanie inauguracyjne było okazją do wzajemnego poznania się, wymiany doświadczeń i refleksji. Zainspirowało do kolejnych działań. Następnym etapem projektu będzie spotkanie ekspertów z uczniami w naszej szkole, podczas którego nauczyciele z Polski, Litwy i Niemiec będą obserwować wdrażanie koncepcji PerLen.