Zgodnie z założeniami przyjętymi w modelu funkcjonowania Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą (SCWEW) głównym jej zadaniem jest wspieranie dyrektorów, nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych we wdrażaniu oraz praktycznej realizacji założeń edukacji włączającej.
Działalność SCWEW obejmuje m.in:
- działania doradczo-szkoleniowe w zakresie podniesienia kompetencji pracowników szkół,
- konsultacje indywidualne oraz wsparcie specjalistyczne dla rodziców, dzieci, uczniów,
- konsultacji ekspertów – lekarza psychiatry, lekarza neurologa,
- przygotowanie przez eksperta ds. technologii wspomagających wykazu sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych wykorzystywanych do pracy z dziećmi,
- wypożyczanie sprzętu specjalistycznego,
- cykl konferencji, których celem jest m.in. zwiększenie świadomości i wiedzy nt. określonego problemu społecznego oraz zmiana postrzegania, myślenia i postaw.
Obecnie SCWEW działający przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ropczycach podjął współpracę z 7 przedszkolami i szkołami. Są to:
- Szkoła Branżowa I Stopnia nr 1 w Ropczycach w Zespole Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach,
-Technikum nr 1 w Sędziszowie Młp. w Zespole Szkół Technicznych im. prof. Karola Olszewskiego w Sędziszowie Małopolskim,
- Branżowa Szkoła I Stopnia nr 2 w Ropczycach w Zespole Szkół Agro- Technicznych im. Wincentego Witosa w Ropczycach,
-Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Zagorzycach Dolnych,
-Publiczne Przedszkole przy Zespole Szkół w Górze Ropczyckiej,
-Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Ropczycach,
-Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Sędziszowie Małopolskim.
Właściwe (merytoryczne) podejście do wielospecjalistycznej kompleksowej i skoordynowanej pomocy to równoczesne uzupełniające się wzajemne oddziaływania terapeutyczno-rehabilitacyjne oraz rewalidacyjno-wychowawcze realizowane przez wielu specjalistów niezbędnych dla właściwego rozwoju dziecka.
Na każdym etapie edukacyjnym w pracy dydaktycznej, opiekuńczej, terapeutycznej powinny być stosowane zindywidualizowane metody zawierające treści programowe oraz wiele metod, technik pracy stosowanych w pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, np. terapia behawioralna, terapia ręki, terapia pedagogiczna, metoda koncentracji uwagi Giny Davies, TUS, metoda symultaniczno – sekwencyjna, logorytmika, SI, ruch rozwijający Weroniki Sherborne, dogoterapia, hipoterapia, eeg biofeedback, alternatywne metody komunikacji. Do diagnozy stosuje się narzędzia np: KORP, KOLD, KOZE, ADOS-2, PEP-R, KOGS. Organizacja kompleksowej pomocy, której adresatami są dzieci zagrożone nieprawidłowym rozwojem lub z niepełnosprawnością stwarza szansę wyrównania istniejących niedoborów, zmniejszenie ograniczeń, a tym samym efektywniejszą edukację.