Specjalistyczne Centrum Wspierania Edukacji Włączającej (SCWEW) to zespół działający w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Ropczycach, którego celem jest wspieranie przedszkoli/szkół ogólnodostępnych w pracy z dziećmi i z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz podnoszenie jakości edukacji włączającej.
Realizując edukację włączającą w przedszkolu/szkole, wymaga ona zarówno uwzględniania prawidłowości procesu nauczania-uczenia się, jak również rozpoznawania reguł dostosowywania tego procesu do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów przy zapewnieniu optymalnych warunków zharmonizowanych relacji i programów edukacyjnych. Należy więc uwzględniać wszelkie zasady nauczania i dydaktyki, tak aby poszerzać umiejętności dostosowywania procesu edukacyjnego do zróżnicowanych potrzeb i możliwości.
W ocenie Aleksandra Pawlickiego w pracy z uczniami w klasie zróżnicowanej należy:
● „odróżniać dzieci, ale ich nie różnicować;
● wykorzystywać swój wpływ na to, czego dzieci się uczą, jak się uczą i jak prezentują
wyniki uczenia;
● zmieniać materiały w większym zakresie, niż poziom poznawczy lub ilość zadań;
● monitorować proces uczenia się i uczyć monitorowania dzieci”.
Aby osiągnąć ten dobrostan, trzeba uwzględnić potrzeby każdego dziecka, co oznacza, że w pracy z nim należy podejmować takie działania, które prowadzą do personalizacji procesu kształcenia i wychowania oraz umożliwiają jego zaangażowanie i uczenie się we współpracy z rówieśnikami, w tempie dostosowanym do jego indywidualnych potrzeb. Wymaga to wykorzystania zróżnicowanych metod i technik pracy,a także zadbania o stworzenie warunków uwzględniających ograniczenia i możliwości poszczególnych dzieci/uczniów oraz środowiska.
Zakłada się również, że działalność SCWEW w dłuższej perspektywie czasowej przyczyni się
do podniesienia jakości edukacji włączającej w polskim systemie oświaty. Zapewnienie dodatkowego (nowego) elementu systemu wsparcia dla nauczycieli i specjalistów przedszkoli
i szkół ogólnodostępnych przełoży się na efektywność edukacji wszystkich dzieci oraz uczniów, a także na sukcesy rozwojowe i edukacyjne osiągane przez nich na miarę własnych możliwości.
Zadaniem nauczycieli szkół i przedszkoli jest dostosowywanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych oraz rozwojowych ucznia. Podobne zadania dotyczą nauczycieli przedszkoli ogólnodostępnych, z tą różnicą, że są oni zobowiązani do opracowania zakresu i sposobu dostosowania programu wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka. Aby wesprzeć ich w pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, planowane jest odwołanie się do zasobów kadrowych przedszkoli specjalnych, szkół specjalnych i placówek specjalnych poprzez utworzenie SCWEW.
Organizacja kompleksowej pomocy stwarza szanse wyrównania występujących ograniczeń, a tym samym bardziej efektywną edukację.
Artykuł opracowany na podstawie modelu Funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą.
Zespół SCWEW