W kwietniu 2021 r. przedstawiciele Powiatu Ropczycko – Sędziszowskiego, starosta Witold Darłak oraz Wicestarosta dr Bernadeta Frysztak, złożyli do Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE) z siedzibą w Warszawie, wniosek aplikacyjny w ramach Projektu Grantowego pn. „Pilotażowe wdrożenie modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Oś Priorytetowa II Efektywne Polityki Publiczne dla Rynku Pracy, Gospodarki i Edukacji, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty. Złożony wniosek komisja konkursowa oceniła pozytywnie, w związku z czym powiat Ropczycko – Sędziszowski jako jedyny na terenie województwa podkarpackiego wskazany został do otrzymania grantu. Przedsięwzięcie grantowe będzie realizowane w terminie 1 lipca 2021 r.- 30 czerwca 2023 r.
Dominującym zakresem działalności Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Ropczycach jest praca z dziećmi/uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Na chwilę obecną, na terenie Polski do realizacji grantu zostało wybranych 16 placówek. SCWEW to specjalistyczny zespół działający w przedszkolu specjalnym/szkole specjalnej/placówce specjalnej, którego celem jest wspieranie przedszkoli/szkół ogólnodostępnych w pracy z dziećmi i z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz podnoszenie jakości edukacji włączającej. Przedstawiciele Powiatu Ropczycko – Sędziszowskiego do pełnienia roli SCWEW wskazali Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy (SOSW) w Ropczycach, którego dyrektorem jest Marzena Jakubek.
W ramach SCWEW wsparciem objętych jest 7 przedszkoli/szkół ogólnodostępnych, których organem prowadzącym jest powiat Ropczycko – Sędziszowski oraz Gmina Sędziszów Młp. SOSW jest publiczną placówką dla dzieci/uczniów od 3 r.ż. do 25 r.ż.: z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z autyzmem w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją. W placówce funkcjonują: Przedszkole "Ogród Dobrych Serc", Szkoła Podstawowa, Szkoła Branżowa I stopnia, Szkoła Przysposabiająca do Pracy, Oddziały Rewalidacyjno -Wychowawcze, Internat, Świetlica, Biblioteka, Wiodący Ośrodek Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńczy (OKRO), "Program za Życiem" oraz Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (WWRD). Wszyscy nauczyciele posiadają wymagane kwalifikacje i doświadczenie.
Edukacja i terapia w SOSW Ropczyce.
1. Jeśli rodzic zaniepokojony jest rozwojem swojego dziecka, może skorzystać z konsultacji, zajęć specjalistycznych w ramach OKRO. Tutaj nie są wymagane skierowanie, opinia czy orzeczenie. Rodzaj wsparcia uzależniony jest od potrzeb dziecka i możliwości placówki. Na chwilę obecną są to konsultacje i zajęcia m.in. psychiatryczne, neurologiczne, neurologopedyczne, rehabilitacyjne, integracji sensorycznej.
2. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Tutaj wymagana jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tym celu rodzic powinien udać się z dzieckiem do publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej celem uzyskana takiej opinii, następnie zgłosić się do SOSW.
3. Przedszkole „Ogród Dobrych Serc” oraz Szkoły na wszystkich etapach edukacyjnych. Tutaj uczęszczają dzieci/ uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
Kolejne szczegóły przedsięwzięcia dotyczące działań związanych z „Pilotażowym wdrożeniem modelu Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW)” oraz wybrane zagadnienia, informacje dla rodziców nauczycieli na temat dzieci/uczniów o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w kolejnym artykule.